Allt om returer
Undrar du hur utrustningen lämnas tillbaka?
Vår returprocess strävar efter att vara så enkel, smidig och flexibel som möjlig. På sista dagen av din hyra (eller senast kl 9 dagen efter) så returnerar du enkelt utrustningen i samma paket som det kom i. Du väljer själv om du helst lämnar paketet till närmsta PostNord-ombud, eller bokar en upphämtning där PostNord kommer till den adress du väljer och hämtar upp paketet.
Före returen
- Kontrollera noggrant att all utrustning som ingick i din hyra medföljer i returen. Eventuella originalförpackningar, sladdar, tillbehör: allt ska tillbaka så slipper du merkostnader i efterhand.
- Använd samma förpackningsmaterial som var i boxen när vi skickade hyran till dig så att inget skadas på vägen tillbaka.
- Tejpa ihop förpackningen, se till att den är ordentligt försluten.
Våra returer hanteras av PostNord. Du har nu två alternativ för din retur, antingen boka en upphämtning eller lämna på ett PostNord ombud/serviceställe.
Inlämning på PostNord-ombud/serviceställe
Det mest flexibla och enkla för de flesta är att ta med dig ditt paket till ett PostNord serviceställe.
Om du har fått en QR-kod på sms, mail eller utskrivet på brevet i paketet så visar du upp QR-koden på servicestället – de kommer då skriva ut fraktsedeln åt dig och fästa den på förpackningen.
Om du inte fått en QR-kod så finns det istället en fraktsedel i paketet du fick produkterna i. Använd denna bifogade fraktsedel, placera den över den gamla fraktsedeln, och lämna in paketet förslutet till PostNord serviceställe.
Upphämtning
Väljer du upphämtning så kommer PostNord till den adress du anger och hämtar paketet. Av säkerhetsskäl så måste du vara fysiskt på plats och överlämna paketet när de kommer och hämtar. Du behöver inte skriva ut och fästa en fraktsedel, chauffören kommer ha med sig det vid bokning av upphämtning. Du kan boka returen på flera sätt:
- I mailen från oss du fått så finns det en länk ("Boka upphämtning") - klicka på den för att komma direkt till boka upphämtning
- Allra enklast: Använd PostNord-appen. Se till att du registrerat din mailadress och/eller telefonnummer i PostNords app så kommer automatiskt försändelserna från och till Flexfoto att dyka upp där. Du kan också manuellt lägga till försändelser, du får länk och försändelse-ID på mail och sms efter att vi skickat din hyra. Då kommer valet för att boka en upphämtning dyka upp automatiskt i appen och du kan göra allting därifrån
- Du kan också scanna den QR-kod som finns i det utskrivna brevet som finns i förpackningen så kommer du till en färdigifylld bokningssida
- Alternativt: Besök returns.postnord.com/se/ och skriv in returens försändelse-ID (inte samma ID som när du fick din hyra). Du hittar returens försändelse-ID i utskriva brevet från oss i förpackningen.
Uppdaterad den: 14/08/2025
Tack så mycket!
